Hoe lang broed een duif?

Johan
26 Jun, 2011 22:19

Ik ben een absolute leek wat betreft duiven. (niet allen wat duiven betreft trouwens)

Ik heb een duivennest in mijn tuin. Het nest ziet er alles behalve stevig uit. Ik zie daar geen jongen duiven in opgroeien, Wie weet hoe lang het broeden ongeveer duurt? Kan ik het een beetje extra in de gaten houden. De duiven zitten er nu minsten 14 dagen op te broeden. Als de jongen uit het nest vallen zijn ze dan überhaupt door iemand (mij) groot te brengen? Alle tips zijn welkom!

Bewerkt 25 Feb, 2014 21:45
Manja
27 Jun, 2011 11:07

Een duif broed normaal 17 dagen na het leggen van het 2de ei.

Duivennesten zijn over het algemeen niet echt stevig. Het gebeurt dan ook regelmatig dat zo'n nest instort. Jonge duiven zijn goed met de hand groot te brengen als ze zo ongeveer een week oud zijn. Als ze jonger zijn heb je meer spullen nodig om ze warm te houden en speciaal voer om te voeren. De eerste week krijgen duiven namelijk zogenaamde duivenmelk van hun ouders. De eerste dagen alleen de melk daarna gaan ze voorgeweekte zaadjes meegeven. Zo'n beetje na 7 dagen krijgen ze dan alleen nog zaden en ander plantaardig spul. Ook grit krijgen ze ze zo binnen.

Zolang het goed gaat zou ik me niet met de natuur bemoeien. Als de jongen wat ouder zijn verlaten ze het nest en gaan ze in de takken rond het nest zitten. Ook dan gebeurt het weleens dat er 1 naar beneden valt. Die zou ik dan met een ladder of zo weer wat hoger in een de boom zetten zodat hij via de takken weer omhoog kan klauteren. Als je de mogelijkheid hebt om een jong terug te zetten dan zou ik dat dus doen. Kan dat niet dan zou ik het zelf groot brengen en later alsnog weer uitzetten.

grt Manja

Johan
04 Jul, 2011 11:07

Dag Manja,