Hoe lang broed een duif?

Johan
26 Jun, 2011 22:19

Ik ben een absolute leek wat betreft duiven. (niet allen wat duiven betreft trouwens)

Ik heb een duivennest in mijn tuin. Het nest ziet er alles behalve stevig uit. Ik zie daar geen jongen duiven in opgroeien, Wie weet hoe lang het broeden ongeveer duurt? Kan ik het een beetje extra in de gaten houden. De duiven zitten er nu minsten 14 dagen op te broeden. Als de jongen uit het nest vallen zijn ze dan überhaupt door iemand (mij) groot te brengen? Alle tips zijn welkom!

Bewerkt 25 Feb, 2014 21:45
Manja
27 Jun, 2011 11:07

Een duif broed normaal 17 dagen na het leggen van het 2de ei.

Duivennesten zijn over het algemeen niet echt stevig. Het gebeurt dan ook regelmatig dat zo'n nest instort. Jonge duiven zijn goed met de hand groot te brengen als ze zo ongeveer een week oud zijn. Als ze jonger zijn heb je meer spullen nodig om ze warm te houden en speciaal voer om te voeren. De eerste week krijgen duiven namelijk zogenaamde duivenmelk van hun ouders. De eerste dagen alleen de melk daarna gaan ze voorgeweekte zaadjes meegeven. Zo'n beetje na 7 dagen krijgen ze dan alleen nog zaden en ander plantaardig spul. Ook grit krijgen ze ze zo binnen.

Zolang het goed gaat zou ik me niet met de natuur bemoeien. Als de jongen wat ouder zijn verlaten ze het nest en gaan ze in de takken rond het nest zitten. Ook dan gebeurt het weleens dat er 1 naar beneden valt. Die zou ik dan met een ladder of zo weer wat hoger in een de boom zetten zodat hij via de takken weer omhoog kan klauteren. Als je de mogelijkheid hebt om een jong terug te zetten dan zou ik dat dus doen. Kan dat niet dan zou ik het zelf groot brengen en later alsnog weer uitzetten.

grt Manja

Johan
04 Jul, 2011 11:07

Dag Manja,

Bedankt voor je reactie, er zijn inmiddels 2 jongen! Voorlopig gaat alles goed, En de eerste 7 dagen zijn ook bijna voorbij volgens mij. Mocht er eentje uit het nest vallen zal ik deze terug zetten in de boom (ik kan er met de hand bij dus een ladder is niet nodig)

een hartelijke groet

Johan

thea scholman
01 Apr, 2012 13:17

wie kan mij vertellen hoe lang broedt een duif heb een nestje bij mijn voordeur zitten waar op diyt moment 2 eitjes in liggen als de voordeur open gaat schrik hij en gaat hij weg maar kom wel iedere keer terug wie heeft er verstand van en kan mij er iets meer over vertellen

Manja
03 Apr, 2012 12:42

Duiven broeden zo'n 17 dagen na het leggen van het 2de ei.

De jongen groeien razendsnel op en afhankelijk van de soort duif vliegen ze uit rond de 4 weken. Tortelduiven en houtduivenjongen scharrelen al eerder door de bomen rond het nest. Stadsduiven blijven vaak wat langer in het nest zitten.

Het is heel leuk om dit eens van dichtbij te zien. Stoor ze zo min mogelijk. Duiven hebben een sterke broedzorg, maar als het jong uit het nest valt en op de grond terecht komt is het vaak wel over. Het jong dan terug zetten in het nest lost dat probleem weer op. Duiven nesten zijn vaak niet erg stevig. Het gebeurt dan ook regelmatig dat de nesten uit de boom waaien of vallen. Soms met jongen en al.

grt Manja

M.
04 Apr, 2012 22:17

De boedzorg wordt verdeeld tussen de doffer en de duivin. Alhoewel verdeedl, een beetje oneerlijk dan. De doffer overdag en de duivin de rest van de (meeste) tijd. Maar goed, altijd nog beter dan niets. De doffer wil nog wel eens het langst doorgaan met voeren uit de krop.

M.

Miranda
21 Aug, 2012 15:31

Beste,

Weet iemand mij te vertellen of een duif meerdere keren broed? Wij hebben nl. een nest op de bevestigingsstang van de televisieschotel waaruit 2 a 3 weken geleden een jonge duif is uitgevlogen. Nu zit er weer een duif te broeden en deze heeft 2 eitjes gelegd. Of is het misschien een andere duif die het nest gebruikt van hun voorganger??

Manja
21 Aug, 2012 19:50

Duiven hebben meerdere nesten per jaar. Het ligt een beetje aan het weer, maar ze gaan rustig door tot oktober/november.

grt Manja

Tessa
23 Sep, 2012 14:08

Ik ben er sinds twee weken geleden achter gekomen dat ik twee jonge duifjes op mijn balkon heb. Wij de vogelcentrale gebeld. Het blijkt dus dat als ze niet piepen, ze gevoerd worden door de ouders en dat je dus niets hoeft te doen. Ze vliegen als het goed is vanzelf uit. Ik heb via internet ongeveer uit kunnen vogelen hoe oud ze waren adhv foto's. Zo'n elf dagen oud. Ik heb niks in de gaten gehad, omdat ze bijzonder stil zijn gebleven en verstopt zitten achter mijn box. De duifjes zijn ondertussen steeds groter geworden en worden met regelmaat gevoerd door de ouders. Super leuk om dit mee te maken. Ik denk dat ze binnenkort zullen uitvliegen, maar wat ik me dus afvraag.. Kan ik daarna alles gelijk opruimen? Of komen ze nog terug naar hun nestje? Het is namelijk een zooi geworden sindsdien en ik wil dus niet dat andere vogels ook gaan broeden op dit nest. Iemand tips?

Alvast bedankt!

Manja
24 Sep, 2012 10:28

Zodra de jongen uitgevlogen zijn kun je het nest weghalen en de boel schoonmaken. Als je geen herhaling wilt zul je ook moeten zorgen dat er geen geschikte hoekjes meer zijn op je balkon voor het bouwen van een nieuw nest.

Er is een kans dat er al weer nieuwe eieren gelegd worden voordat de jongen uitgevlogen zijn. Hou dit in de gaten en haal een vers ei direct weg. Duiven leggen 2 eieren per ronde. Na het 2de ei duurt het weer 10 dagen voordat er weer een nieuw ei gelegd wordt. De jongen zullen dan wel uitgevlogen zijn en dan haal je alles weg.

Een embryo groeit pas na een aantal dagen broeden. Verse eieren zijn dus leeg. Die kun je met een gerust hart en geweten weggooien.

grt Manja